Eurajokimelonta 21

• Panelia

Panelia – Ruikan Mylly

Eura – Eurajoki

Tervetuloa melomaan puhtaan veden puolesta! Perinteinen Eurajoki-melonta täyttää tänä vuonna 21 vuotta. Melonta järjestetään lauantaina 22.5. Lähtö on klo 10.30 Panelian voimalaitoksen alapuolelta (Panelian vanha jätevedenpuhdistamo, käynti Kaskistontien (10) puolelta, Eura). Paikalle on opastus.

Eurajoki -melonta on kansanmelonta, jossa melojat ja yleisö haluavat kiinnittää huomiota joen arvokkaaseen luontoon ja maisemaan sekä veden laatuun ja joen tuottamiin virkistäytymismahdollisuuksiin. Puhdas jokivesi on tärkeä myös Rauman kaupungille, Etelä-Satakunnan teollisuudelle ja maataloudelle. Eurajoen vesi ja luonto ovat koko seudulle ensiarvoisen tärkeitä! Tämän vuoden melonnan teemana on ”Vapautetaan Eurajoen virrat – vaellusesteet ovat historiaa”.

Melottavan reitin pituus on n. 12,5 km. Melonta suuntautuu alavirtaan ja on luonteeltaan helppoa, lähes kosketonta retkimelontaa. Se soveltuu myös aloittelijoille. Matkan aikana pysähdellään ja aikaa on varattu jokiluonnon havainnoinnille. Retkellä on mukana ympäristö- ja luontoasiantuntijoita. Melontaa ohjaavat Euran Kanoottiklubin retkimelonnan asiantuntijat.

Järjestäjät toivovat, että myös jokivarressa asuvat huomioisivat Eurajoki-melonnan! Melontaa voi seurata mm. Kohnantien (Eura) ja Myllykiventien (Eurajoki) silloilta.

Perillä Ruikan Myllyllä (os. Huhdantie 167, Eurajoki) ollaan klo 13.00 – 14.00.

Maalipaikalla on ohjelmaa ja Myllyn emännällä on tarjottavaa. Varaa mukaan siis käteistä rahaa.

Myllyllä järjestetään paneelikeskustelu klo 14.00 – 15.00. Teemana on ”Vapautetaan Eurajoen virrat – vaellusesteet ovat historiaa”. Paikalla on useita vaellukala -asiantuntijoita.

Omalla kajakilla melova voi tulla lähtöpaikalle ilman ennakkoilmoittautumista.

21. Eurajoki-melonta kiinnostaa! Suuren kysynnän takia retkimelontaan ei ikävä kyllä enää voi saada lainakajakkia Euran Kanoottiklubilta. Mahdollisia peruutuksia kannattaa toki kysellä.

Yhteyshenkilöt: Petri Kulmala petrit.kulmala@dnainternet.net, p. 0500590089 (Kanoottiklubi ) ja Seppo Varjonen sevarjo@saunalahti.fi , p. 050 5607357 (Vesiensuojeluyhdistys ja Ympäristöseura).

Melontatapahtuman tarkempi ohjelma päivitettään Eurajoen vesiensuojeluyhdistyksen kotisivuille www.evsy.fi

Järj. Euran Kanoottiklubi ry, Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry, Ala-Satakunnan Ympäristöseura ry .

Seuraa aikataulun ja ohjelman päivittymistä kotisivuilta www.evsy.fi ja Fasebookista: Eurajoki -foorumi ja Elävä Eurajoki.

Järj. Euran kanoottiklubi, Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ja Ala-Satakunnan ympäristöseura.